1. Strategia (czyli „Po co mi strona internetowa?”)
Strona internetowa musi mieć cel. Czyli zanim założysz stronę – zadaj sobie pytanie do czego będzie ona służyła. Najlepiej by było, gdyby nie służyła do wszystkiego, bo wtedy będzie służyła do niczego…
Realizację tego celu nalezy monitorować.
Realizację tego celu nalezy monitorować.
Przykład:
Prowadzisz kwiaciarnię i chcesz przyjmować zlecenia przez Internet. Zakładasz stronę internetową, na której jest formularz do składania zamówień. Na innej podstronie jest cennik takiej usługi.
Prowadzisz kwiaciarnię i chcesz przyjmować zlecenia przez Internet. Zakładasz stronę internetową, na której jest formularz do składania zamówień. Na innej podstronie jest cennik takiej usługi.
Oczywistym celem jest złożenie zamówienia przez internet. Liczba wysłanych formularzy = liczbie złożonych zamówień. Warto jednak osobno śledzić zainteresowanie taką usługą. Przyjmijmy dla uproszczenia, że wyraża się ona wejściem na stronę z cennikiem. I wizyta na tej właśnie podstronie będzie dla nas drugim celem, jaki będziemy mierzyli.
2. Wybór domeny (adresu internetowego).
Obecność w Internecie należy bezwzględnie zacząć od wykupienia strony internetowej i uruchomienia w niej serwisu internetowego.
Zwykle przedsiębiorca kupując domenę zwraca uwagę na to, żeby była ona zbliżona do nazwy firmy. Jest oto najczęściej spotykamy błąd. Dlaczego? Bo klienci zwykle szukają produktów i usług, a nie nazw firm.
Zwykle przedsiębiorca kupując domenę zwraca uwagę na to, żeby była ona zbliżona do nazwy firmy. Jest oto najczęściej spotykamy błąd. Dlaczego? Bo klienci zwykle szukają produktów i usług, a nie nazw firm.
I najważniejsze: właścicielem domeny musisz być Ty. Nie firma, w której rejestrujesz domenę i nie kolega, który robi to dla Ciebie. Dlaczego? O tym dowiesz się najczęściej w wypadku przenosin strony na inny serwer. Gdzie kupić domenę? Ja polecam firmę HOME.PL.
Przykład:
Prowadzisz zakład wulkanizacyjny „Markow” w Radomiu. Nie kupujesz domeny markow.pl, tylko wulkanizacja-radom.pl. Dlaczego? Bo przeciętny mieszkaniec Ostrołęki szukając takiej usługi wpisze w Google „wulkanizacja radom”. Jest poważna teoria, że umieszczenie słów kluczowych w domenie pomaga w pozycjonowaniu.
Prowadzisz zakład wulkanizacyjny „Markow” w Radomiu. Nie kupujesz domeny markow.pl, tylko wulkanizacja-radom.pl. Dlaczego? Bo przeciętny mieszkaniec Ostrołęki szukając takiej usługi wpisze w Google „wulkanizacja radom”. Jest poważna teoria, że umieszczenie słów kluczowych w domenie pomaga w pozycjonowaniu.
3. Organizacja strony (menu, nawigacja, zawartość, słowa kluczowe).
Dobrze wykonana strona musi mieć kilka rzeczy. Podstawowe rzeczy to: przejrzysta budowa, łatwa w użyciu nawigacja, czytelnie napisane teksty, łatwo podana oferta firmy, dane kontaktowe (ew. z dodaniem mapki dojazdu).
Dobrze jest też dać internautom coś jeszcze. Coś, co będzie nagrodą za to, że odwiedzili Twoją stronę.
Przykład:
Proiwadzisz sklep z wyposażeniem łazienek. Poza wszystkimi standardowymi rzeczami dodajesz poradnik „Jak wybrać kabinę prysznicową”. Pamiętaj, że rzeczy dla Ciebie oczywiste dla innych są „czarną magią”. Warto dzielić się swoją wiedzą.
Proiwadzisz sklep z wyposażeniem łazienek. Poza wszystkimi standardowymi rzeczami dodajesz poradnik „Jak wybrać kabinę prysznicową”. Pamiętaj, że rzeczy dla Ciebie oczywiste dla innych są „czarną magią”. Warto dzielić się swoją wiedzą.
4. Hosting (utrzymanie strony).
Pod tym pojęciem rozumiemy serwer, na którym fizycznie znajduje sie Twoja strona. Minęły już czasy, kiedy należało zwracać uwagę na pojemność konta hostingowego lub transfer, jaki strona mogła wygenerować. Również cena nie powinna być kluczowym czynnikiem w podejmowaniu decyzji. A co powinno być? Profesjonalna obsługa, szybkość reakcji na sytuacje problemowe, możliwość samodzielnej konfiguracji serwera w pewnym zakresie. Serwer mu mieć bazę mySQL, bo potrzebna będzie do utrzymania systemu CMS.
Dobry hosting nie może być darmowy. Dlaczego? Bo darmowy zwykle oznacza jakieś problemy, a w najlepszym wypadku dodanie reklam, których przecież nie chcesz mieć. Gdzie kupić hosting? Z powodów, o których wspomniałem wcześniej polecam firmę HOME.PL. Najlepiej w tej samej firmie kupić też domenę, ale nie jest to konieczny warunek.
5. System CMS.
System CMS jest silnikiem napędzającym stronę. To system zarządzania zawartością strony. Działa on w taki sposób, że po zalogowaniu się do panela administracyjnego strony masz możliwość łatwej obsługi strony: aktualizacji informacji na stronie, dodawania nowych zdjęć i uzupelnainia strony o nowe produkty.
Jest wiele różnych systemów tej klasy. Jaki wybrać? Polecam WordPress. Dlaczego? Bo jest najlepszy i najłatwiejszy w obsłudze.
6. Grafika.
Zwykle po zainstalowaniu systemu CMS dostajesz od razu jakąś grafikę. Niestety z naciskiem na „jakąś”. Grafikę trzeba zatem dograć. Można skorzystać z bogatego katalogu bezpłatnych grafik lub wybrać płatną grafikę. Poza oczywistą różnicą (ceną) różnica zwykle jest w jakości szaty graficznej. Zwykle różnica jest warta swojej ceny.
7. Poczta internetowa we własnej domenie.
Ustaliliśmy już, że własna domena to podstawa. Jeżeli ja masz, to konto pocztowe musi być koniecznie w tej właśnie domenie. Czasami jest tak, że kontaktowy adres mailowy podawany na stronie jest darmowym kontem w jakimś portalu. To tak samo, jakbyś na wizytówce podał adres: Warszawa, skrytka pocztowa 124. Adres powinien być np. taki: kontakt@twoja-domena.pl lub imie_nazwisko@twoja-domena.pl.
8. Pozycjonowanie strony
Mając stronę internetową musimy skorzystać z usługi, jaką jest pozycjonowanie. Nie chodzi przecież o to, żeby mieć stronę, tylko żeby była często odwiedzana. Tak się nie stanie, jeżeli nie będzie pozycjonowana w Google.
Celem jest oczywiście to, żeby być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Na ten efekt składa się wiele czynników (Google twierdzi, że ponad 200). Wśród nich są takie, które wynikają z budowy strony i jej zawartości. Dlatego ważne jest to, żeby do budowy strony zastosować odpowiedni system oraz metodycznie, w przemyślany sposób uzupełnić treść strony.
Celem jest oczywiście to, żeby być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Na ten efekt składa się wiele czynników (Google twierdzi, że ponad 200). Wśród nich są takie, które wynikają z budowy strony i jej zawartości. Dlatego ważne jest to, żeby do budowy strony zastosować odpowiedni system oraz metodycznie, w przemyślany sposób uzupełnić treść strony.
9. Analityka (statystyki) strony internetowej.
Jak powiedziałem na początku przed przystąpieniem do tworzenia strony internetowej musimy określić jaki będzie realizowała cel. W trakcie jej funkcjonowania musimy go mierzyć. Robi się to poprzez analizę statystyk strony.

https://strony-www.net/
OdpowiedzUsuń